Stoffskiftebloggen

Stoffskiftebloggen

Jodmangel - en stille epidemi

StoffskiftePosted by Thyroidea Norge Sun, July 20, 2014 21:45:08

I 2008 analyserte forskere 88 bordsaltprøver, som viste kritisk lave mikronæringsstoffer. Under halvparten av bordsaltet som blir testet inneholdt tilstrekkelig mengder jod for å kunne få optimal helse.

Sammen med utviklingen av redusert saltforbruk har utbredelsen av jodmangel nå nådd epidemiske nivåer.

I den industrialiserte verden har jodmangel økt i løpet av de siste 40 årene, mer enn firedoblet. Ca 74 % normalt "sunne" voksne får for lite jod.

Jodmangel har dyptgripende innvirkning på helsen. Jods vitale rolle ligger i skjoldbruskkjertelens funksjon men også til kobling til fedme, kognitiv svikt, hjertesykdommer, psykiske lidelser samt ulike former for kreft. Jod kan for øvrig hjelpe med å avverge brystkreft og fibrocystic brystsykdom.

I naturen er jod et relativt sjelden element, mens det i havet finnes i overflod.

Jod er avgjørende for alt liv og spesielt viktig for hjernens utvikling hos barn, noe som gjør jodmangel til den viktigste årsaken til mental retardasjon i verden.

Jod spiller også en sentral rolle i sunn funksjon av skjoldbruskkjertelen. Det mest synlige symptom på jodmangel er struma, en smertefull forstørrelse av skjoldbruskkjertelen manifestert som en enorm hevelse rundt halsen og strupehodet.

Mens struma var relativt vanlig for noen generasjoner siden, er det relativt sjelden i dag. Dette skyldes i stor grad næringen og praksisen med jodtilsatt salt.

Andre konsekvenser av jodmangel, såkalte jodmangellidelser, er subtile og kan påføre større skade. Det er anslått at jodmangellidelser påvirker mellom 800 millioner og 2 milliarder mennesker over hele verden; reduksjon i saltinntaket er sannsynligvis årsaken til denne økningen, men også at mange spiser mindre fisk og sjømat.

Ved å kutte saltinntaket kutter vi vårt jodinntak. Et kosthold med fisk 2-3 ganger i uken og daglig inntak av melkeprodukter dekker behovet for jod. Fisk er den beste naturlige jodkilden og inneholder om lag 40-90 mikrogram per 100 gram. Fisk bidrar i gjennomsnitt med drøyt 20 prosent av jodinntaket.

Melk inneholder om lag 16 mikrogram per 100 gram. Grunnen til at det er jod i melk, er at kraftfôret til kua er beriket med jod, som så skilles ut i melken. Totalt sett er meieriprodukter den viktigste kilden til jod i det norske kostholdet og bidrar med cirka 60 prosent.

Tang og taremel kan inneholde meget høye konsentrasjoner av jod og bør derfor inntas med forsiktighet.

En arbeidsgruppe nedsatt av Nasjonalt råd for ernæring er i ferd med å se på ernæringsmessige utfordringer knyttet til jodinntaket i Norge.




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.